فرمولاسیون رنگ ترافیکی

فرمولاسیون رنگ ترافیکی

یکی از مهمترین ابزارها برای برقراری ایمنی در راه ها استفاده از رنگ های ترافیکی می باشد،که در این مقاله از سری مقالات دکتر فرمول با فرمولاسیون رنگ ترافیکی آشنا می شوید.

رنگ ترافیکی چیست؟

مهم‌ترین راه ارتباطی جاده و خیابان‌ها می‌باشند که از طریق آن‌ها هر روزه رفت و آمدهای بسیاری صورت
می‌گیرد. سالم سازی و بی‌خطربودن راه‌ها اهمیت زیادی دارد برای این کار از علائم راهنمایی رانندگی و
خط کشی جاده‌ها و خیابان‌ها استفاده می‌شود تا مسیر درست را به راننده و افراد پیاده نشان داده شود.

فرمول رنگهای ترافیکی

فرمول رنگهای ترافیکی :تولید رنگ های خط کشی جاده چندان پیچیده نیست. برای تولید، نیاز به
فرمولاسیون، مواد اولیه و مخزن اختلاط قابل استفاده و آزمایشی وجود دارد.

برای مواد اولیه مورد استفاده، مقادیر مورد استفاده و رتبه بندی استفاده از مواد تشکیل دهنده، باید تصمیم
بگیرید که این فرمول را بررسی کنید. بنابراین، فرمولاسیون و روش های تولید رنگ خط کشی جاده مهم است.
اگر فرمولاسیون خوبی نداشته باشید، نمی توانید هیچ رنگ خط کشی جاده ای را سالم و کارآمد تولید کنید.

فرمولاسیون رنگ ترافیکی
فرمولاسیون رنگ ترافیکی

انواع کلی رنگ های ترافیکی:

به طور کلی رنگ های ترافیکی به دو دسته تقسیم بندی می شوند:

1. رنگ های ترافیکی سرد

برای ترکیب و مخلوط کردن اجزای رنگ ترافیکی و اعمال آن ها نیازی به دما های بالا نیست و می شود به
صورت “سرد” آن را انجام داد.

انواع رنگ های ترافیکی سرد:

  • رنگ سرد کلرو کائوچو

رنگ ­های ترافیک بر پایه رزین کائوچوی طبیعی کلرینه شده سیستم ­هایی هستند که با تغییر در ماده­ پایه برای
افزایش دوام و ماندگاری رنگ به کار می­ روند، این ماده از سال 1966 در دسترس بوده و امروزه بسیار پر مصرف
است. این نوع رنگ ترافیکی، از رزین ­های آلکیدی که با نوع خاصی از اسیدهای چرب و یا الکید بلند روغن که
نسبت 1 به 5 با رزین کلروکائوچو اصلاح ساخته شده­ اند، علاوه بر جزء رزینی مقدار مناسبی از نرم کننده و
خشک کن­ ها بر حسب نوع فام رنگی پیگمنت و فیلر در ترکیب آنها وجود دارد.

رنگ ­های ترافیکی بر پایه رزین کائوچوی طبیعی کلرینه شده پس از خشک شدن سخت و شکننده می­ شوند
و دارای ثبات سایشی بسیار پایینی هستند، در مقایسه با الکیدهای اصلاح شده به کارگیری و اجرای رنگ ­های
کلروکائچو به علّت زمان خشک شدن نسبتاً طولانی در نواحی با حجم ترافیک بالا یا دارای ترافیک پیچیده غیر عملی
می­باشد، به علّت دوام ضعیف و مشکلات زیست محیطی ناشی از رهاسازی حلال در محیط از این نوع سیستم
(رنگ ترافیکی سرد کلرو کائوچو) کمتر در خط کشی­های محوری جاده­ها استفاده می­شود.

فرمولاسیون رنگ ترافیکی
فرمولاسیون رنگ ترافیکی
  • رنگ ترافیکی چند جزئی:

رنگ ترافیکی چند جزئی بر پایه رزین‌های آکریلیک ترموست بوده و به وسیله هاردنرهای پراکساید پخت
می‌گردد. در هنگام اختلاط اجزاء در زمان اعمال، به دلیل واکنش‌های شیمیایی دما افزایش می‌یابد و از این نوع
رنگ برای خط‌ کشی خطوط عابر پیاده و کانال‌های عبور و مرور، خطوط حاشیه بزرگراه‌ ها و هم‌ چنین علائم
هشدار برای دست انداز ها با ضخامت حدودا 2 میل استفاده می‌شود.

  • رنگ سرد اکریلیک ترموپلاست

فرمولاسیون این رنگ ترافیکی بر پایه رزین­ های آکرلیک پایه حلالی با نام ترمو پلاستیک سرد شناخته می­شود
که بسیار مشابه با فرمولاسیون رنگ ­های آکرلیکی مورد مصرف در صنایع ساختمانی است. مشخصات فنی رنگ­ های
ترافیکی آکرلیکی سرد در استاندارد ملّی ایران به شماره 3758 آورده شده است. سرعت بالای خشک شدن،
مقاومت شیمیایی خوب، چقرمگی ( توانایی یک ماده در تغییر شکل خمیری) مناسب، چسبندگی مناسب روی
سطح رنگ­ های قدیمی و کچی شده و پایداری نوری بالا از جمله
ویژگی­ های رنگ ترافیکی پایه آکرلیکی است.

استفاده بیشتر این رنگ ها در برای خط کشی داخل شهر و خط های ممتد بین شهری می باشد.

مطالب مرتبط: انواع رنگ های جدولی

2. رنگ های ترافیکی گرم

رنگ ترافیکی گرم برای ترکیب و ساخت فیلم رنگ باید دمای اجزا را تا میزان مشخصی افزایش داد و سپس
بر روی آسفالت و … استفاده کرد.

انواع رنگ های ترافیکی گرم دو جزئی:

این رنگ ترافیکی دو جزئی برپایه رزین‌های هیدروکربنی(پترورزین هایی همچون C5) و آلکیدی که به شکل پودر هستند،می‌باشد. رنگ ترافیک گرم برای آزادراه‌ها و مسیرهای پرحجم مناسب می‌باشد،زیرا سرعت خشک شدن

فرمولاسیون رنگ ترافیکی
فرمولاسیون رنگ ترافیکی

این نوع از رنگ‌ها بالاست. از ویژگی‌های رنگ گرم دو جزئی چسبندگی زیاد و خواص مکانیکی – فیزیکی
خوب است و می‌تواند در ضخامت های نسبتا بالا(500 تا 3000 میکرون) اجرا شود.

  • رنگ­ ترموپلاستیک گرم

بیش از 30 سال است که جستجو برای یافتن مواد خط کشی بسیار بادوام به عنوان جایگزین رنگ سرد معمولی
ادامه دارد. این نوع مواد از آلریگیت ­ها، پیگمنت ­ها، پیونده، دانه­ های شیش ه­ای و اکستندرها تشکیل شده ­اند
و در اثر حرارت نرم شده و به محض سرد شدن سخت می­شوند.

با وجود اینکه هزینه خط کشی­ های گرم حدود دو تا سه برابر هزینه رنگ سرد است امّا به دلیل دوام زیاد با صرفه
است و برای خرید این نوع رنگ ترافیکی بسیار مناسب است. تفاوت­ رنگ­ های گرم و سرد برگشت پذیری رنگ­ های
گرم می باشد که واکنش آنها اگر دوباره پس از تشکیل فیلم خشک تا دمای مورد نظر حرارت داده شوند دوباره
ذوب شده و مایع می شوند و توجه داشته باشید که روش اجرای رنگ های ترافیکی
در این نوع رنگ کمی متفاوت است.

سخن پایانی:

رنگ ترافیکی بر پایه رزین­ های آکرلیک پایه حلالی با نام ترمو پلاستیک سرد شناخته می­شود که در مقاله بالا توضیح کامل داده شده.

 

آدرس : مشهد، فکوری17، نبش لاله2، شرکت ویلاتوس

شماره های تماس :
دکتر مقدم 09171205271
مهندس نظری 09155604003
پشتیبان آنلاین 09151154934

مقالات:

  1. فرمولاسیون محصولات شوینده
  2. فرمولاسیون محصولات شوینده
  3. فرمولاسیون انواع تینر ، رنگ و حلال

کد کیهانی جذب ثروت @codekeyhani

فرمولاسیون ساخت ضد یخ خودرو

آموزش *رایگان*ساخت ضد یخ روغنی ماشین/فرمولاسیون ساخت ضدیخ اتومبیل

روش ساخت گازوییل سفید

فرمولاسیون از بین بردن بو و رنگ گازوییل/آموزش/فرمول

12 پاسخ

  1. من اصلاعاتی نداشتم ولی باخوندن این متن ها کلی اطلاعات کسب کردم بسیار ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *